SCHILDERIJENBert Hermans

“Donkere troosteloosheid moet plaats maken voor licht en warmte.”
Bert Hermans is geboren in 1947 in Voorburg (Z-H). Zijn belangstelling voor tekenen en schilderen begon op de middelbare school in Tilburg. Hij deed HBS-B en vooral de ruimtelijke wiskunde (stereometrie) sprak hem erg aan. Verder had hij daar tekenles van een bekende schilder, Jan Asselbergs. Hij vond dat Bert naar de kunstacademie moest gaan, maar vanwege de slechte arbeidsmarktvooruitzichten deed hij dat toen niet. Zelf wilde Bert eigenlijk architect worden. In plaats daarvan ging hij rechten studeren en werkte later lange tijd als universitair hoofddocent aan de Erasmus universiteit Rotterdam en als juridisch adviseur bij de Nederlandse vereniging van ziekenhuizen.
Toch bleef zijn belangstelling voor (ruimtelijk) tekenen en schilderen bestaan en sinds eind jaren tachtig heeft hij die draad, naast zijn werk, weer voorzichtig opgepakt. Hij ging schilderlessen volgen bij de Stichting Kunstzinnige Vorming in Rotterdam (SKVR) in acryl-, aquarel- en olieverfschilderen. Na zijn pensionering is hij zich gaan specialiseren in schilderen met olieverf. In lijn met zijn vroegere belangstelling voor architectuur richt hij zich nu op het schilderen van industrieel en cultureel erfgoed. Een onuitputtelijk thema.
In zijn werk heeft hij zich laten beïnvloeden door kunstenaars als Pieter Saenredam, M.C. Esscher en Hopper en de architectuur van onder andere Frank Lloyd Wright.
Zijn olieverfschilderijen maakt hij sinds 2013 in zijn atelier aan de Vest 69 in Gouda. Inspiratiebron voor zijn schilderijen zijn verlaten en vaak vervallen industriële gebouwen, die hij meestal net voor de sloop of de verbouwing vastlegt door schetsen en foto’s.
Naast industrieel erfgoed schildert hij ook cultureel erfgoed: goed onderhouden of gerestaureerde gebouwen met een culturele waarde. Ook de nieuwe architectuur is een belangrijke inspiratiebron voor zijn schilderijen.
Door kleurgebruik en lichtinval wil Bert zijn schilderijen tot een bijzondere belevenis maken. Donkere troosteloosheid moet plaatsmaken voor licht en warmte. Regelmatig voegt hij aan het erfgoed personages toe die het beeld een andere of extra betekenis geven. In sommige schilderijen is een ‘verborgen boodschap’ of een verwijzing naar de actualiteit te vinden.
Bij het maken van zijn schilderijen tekent hij het grondpatroon van de gebouwen en monumenten op basis van eerder gemaakte foto’s en schetsen meestal direct op het schilderdoek. Hij gebruikt vaak acrylverf als grondlaag. Voor de details brengt Bert acryl modelling pasta aan en soms ook goudfolie of perkamentpapier. De toplagen schildert hij met olieverf en om dieptewerking te krijgen is het schilderij vaak opgebouwd uit verschillende lagen glaceer.
Bert is met zijn schilderijen diverse keren genomineerd en zowel nationaal als internationaal heeft hij veel prijzen gewonnen (zie overzicht exposities, publicaties en prijzen 2021 t/m heden hieronder).
Bert exposeert regelmatig in galeries en op bekende Nederlandse kunstbeurzen, zoals Art Eindhoven, de Nationale Kunstdagen en de EuropArt Fair in Amsterdam. Verder is zijn werk tot nu toe in acht Europese landen geëxposeerd, in de Verenigde Staten en China. Voor 2023 staan onder andere tentoonstellingen gepland bij de Brabant Art Fair in Tilburg en de Nationale Kunstdagen in Gorinchem.
afb. 1: “Deuren Gouda” – olieverf op doek.
afb. 2: “Beware of the cat” – olieverf op linnen – 60 x 80 cm.
afb. 3: “Koninklijke wachtkamer” – olieverf op linnen – 60 x 80 cm.
Website: Bert Hermans | portfolio – Industrieel en cultureel erfgoed 1 (2022) – overzicht (kunstinzicht.nl)




“Don’t walk away def” – olieverf op linnen
“De violiste” – olieverf op linnen – 80 x 60 cm.
